«

of the present “ethical” policy.” Knowledge of the natives’ history
encourages the colonists in the view that the extreme plasticity of the

[-..] In the Dutch East Indies, the demeanour of the native

towards the European has passed by successive stages from an almost
abject deference ro a thinly veiled hostility. The Dutch colonists

are accordingly anxious and restive about the ultimate outcome
native character renders outside influences particularly powerful

in Java, and that it will prove disastrous if the Government stands
weakly aside in the presence of subversive agitation.*

responsibility for Dutch subjects. The policy emphasised improving living conditions, creating more
opportunities for education and giving more autonomy and greater political rights to the native
population. Despite the progress, the policy was often criticised for being too costly and pushing
change too rapidly. The Ethical Policy virtually ceased to exist in the 1930s due to the effects of the
Great Depression and the burgeoning Indonesian nationalist movement.

The Ethical Policy was adopted at the outset of the 20th century with the goal of taking moral
Dutch Policy in Java. (1926, October 7). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser

(1884-1942), p. 6. Retrieved from NewspapersG.

New Discoveries from Singapore’s Digital

INDIES 1926 COMMUNIST

THE NETHERLANDS EAST
REVOLT REVISITED

Newspaper Archives

Chapter 9
KANKAN XIE

1
2

ﬁu

(
«

& G Gl € C X
A R A O X KRR A O O O R X A KA
X R X R DX XA XA
O O o O R o O O O X X R R X X R XX KRR ORROAC
S S e e

i
RO R R X R Y O O O O o X R O R X X X X RO

e e
S A A RS B X BRAE R A A RS
e e i
A A O o o o o o o O G G G O o o G G o o X O O O G GO
G E GG E G CEE CECEE CE
CECEEEEEEECCCEECCEE ECEEEEEE U EEEC CEE GG CC
o N o R S R R TS X
6 6 6 6 6 6 G (o G (i (e (e (e (e e (i e e e e e
S e S e e e e e e e e e e e e
X0 TR G G R
et RO L AN
G e
e e
R OR m,.@ A R RO (R XS CC A*%N,@A %.A_@@ .%@.m KD %O@ ¢ &
T A s o T T T B A T T R
n..ﬁ Aﬁ... \ @ @ @ ﬂ.ﬁ. (B A.Aﬂ
O AT AR ¢ <6 S
CE CCECCE (O (S (B (BX( S EE _ @
SR R R X R R R e
S < R N T R O TR TR S
% R R R AR A B R TS
S N Z R R R R TN
X( SO0 ._ A...A S (X .@.A@ O CEEE (X %N%N@@n
*@A. A_...Na.@hn A%. .A.A%N%mﬁ @N@ @@ PEECE © @A XX @Nﬁ @A
R A RO
B R N S NN AR IR &S
AN I I R R N N S TR O N X XN O
S S S S S S S S TS S N
X OXOX O OX O (ROX( « GXGROXOXGXGX(OX(PX( (RGO RGO (HC
SRR & A B SRR e
e € e
> (3

0 ( G EGECCECE OO SO OSONONT
S S S O R O TN R R N R R N LR IR O ST
e e
G e
X KOOI R, « BT BRI
S S TN S BTSN
CEEE CCEC CEEEEE G G EE
O O R S RO
R G G O o X O X R R U ORI
R X X X O R G O R X RO RGO
A R R R R R O R KRS
e e S e
G e
S S e e
e S
(¢ @m CE ,A X0 ( @ﬂ@%. € G : .,@ © @@%ﬁ@%ﬂ@% .A.a.@.@.@_@.@.@.%ﬁ .w..*@.. X m..%.n A.n.A,.%____.
B
O EE GGG E G C G GE CCCEE GG
S e e S e e eSS
R R O O R O R G GO RO
& A%@ %@@N%N%n@ ﬁ%@@@ﬁm@@« ¢ %N@ « A%A% Oy %AA.A.N@NA _AN% ¢ nNA_A (XXX
e e GO
O R O A O O X O G O GO GO RO OO RGO
e S
R S S A A A A N R S A A A A X R O O
XOXOLO A_...%. OXOXHHG CE (X ( *@% CCCCEECECEECEECCCE AAH. q@.@, S (@
I (G EE G E KRR
O R T O R N S O B B
U e U R e
O O O O OO O OO OO OC
O O O Y O O O O Y O O O o O R O O O X O R O O O XX O
O CEIEE U E G CCEC GG G E CE G CCE U C G E
€
*dile @ Aﬂﬁ. An. ﬂn (B Aﬁ AHA @ Aﬂ.@.A [ Aﬁn @ Aﬂ#. Aﬂﬂ. .Aﬂﬂ. Aﬂﬁ. Aﬂ*.@. Aﬂ. Aﬂﬂ. Aﬁﬂ. @. @ (b An. (% Aﬂﬁ. 03
O R O X RS
(PG (% (e (s _w._..n..

,@F%%%% .% «
X XX RORR OO (GAC
XORX X RO XX AR



268 Chapters On Asia

Introduction

On 7 October 1926, The Singapore Free Press (SFP), a popular English-
language newspaper in the Straits Settlements, reprinted a long opinion piece
from London’s 7he Times. Entitled “Dutch Policy in Java: Propaganda and
the Native”, the article discussed the ongoing “communist disturbances” in
the nearby Netherlands East Indies (NEI). A keen observer, the anonymous
author reviewed in great detail the history of the Archipelago and analysed
various immigrant groups in colonial society at that time. He pointed out
that people in the NEI were open to foreign influences, which provided
radical movements — such as Chinese anti-imperialism and Arabian
Islamicism — with fertile grounds on which to grow.

As the Dutch gradually lost their prestige in the natives’ eyes by “perpetrating
acts of injustice and, often, uncontrolled violence”, extremist ideologies such
as communism gained significant support from the indigenous population.’
The author indicated that communist propagandists had successfully worked
their way into schools, trade unions, government departments and military
units. With the growing impudence of the local press and the increase in
disruptive activities, it was evident that extremism had experienced a rapid
upsurge in recent years. The article ended by exhorting the Dutch to take
sterner measures to curb this dangerous communist agitation.*

Printed alongside advertisements on the newspaper’s page six, the opinion
piece probably did not receive the attention it deserved despite its persuasive
analysis and alarmist warnings. A month later, a major communist revolt
broke out in Batavia, followed by similar uprisings in Bantam and West
Sumatra. How could the writer have made such an accurate prediction a
month in advance while the Dutch colonial administration seemed caught
unprepared when the uprising happened? Why did the SFP print the article,
or rather, why did political issues in the NEI even matter to newspaper
readers in British Malaya?

Through NewspaperSG, a digital newspaper database developed and
managed by the National Library Board (NLB) of Singapore, this paper

3 Toillustrate his point, the author used two examples. The first was the construction of a road in Java,
which cost 8,000 lives; the second was the “1923 Tangerang incident”, in which authorities failed to
handle an armed insurrection effectively due to their indecision. He concluded that the Dutch swung
from one extreme to another, which undermined their prestige. See The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), 7 Oct 1926, p. 6.

4 The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 7 Oct 1926, p. 6.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 269

aims to add more nuanced views to the understanding of the 1926/27
communist insurrections in the NEI, especially their broader impact on
Malaya. This paper argues that partly because of the extensive public
discussions surrounding the NEI insurrections, as well as important lessons
learned from their Dutch counterparts, the British administration’s anti-
communist measures predated the formal establishment of the Malayan
Communist Party (MCP) in 1930. As a result of the British authorities’
effective surveillance and policing work, the MCP struggled for its survival
from its inception and never had a real chance to pose serious threats to the
colonial regime before World War IT (WW1II).

A few scholars have studied the history of early communist movements

in the NEI and British Malaya’ Ruth McVey’s The Rise of Indonesian
Communism (1965) is by far the most comprehensive account of the origins
of the Indonesian Communist Party (PKI) until its disintegration in 1927.
Using both Dutch and Indonesian materials, McVey has produced a very
detailed analysis of the 1926/27 revolts and the government’s systematic
suppression of them. The year 1927 is a convenient ending point in McVey’s
narrative because the PKI was forced underground and would not play a
significant role in Indonesian politics until many years later. Yong Ching
Fatt’s The Origins of Malayan Communism (1997) investigates the movement
on the British side of the Malacca Straits. Using both English and Chinese
sources, Yong traces the Chinese roots of the early communist organisations
in Malaya. Both McVey and Yong briefly mention the communist
movements of the “other side” in their respective works.

Cheah Boon Kheng (1992) took an important step forward by conducting
preliminary research into the links between the two movements. Besides
an essay-length summary of these connections, Cheah also reproduced a
number of documents that illustrate the MCP’s Indonesian connections

in the early years of the organisation’s establishment (1930), which could
serve as important signposts for further exploration. Despite his interesting
findings regarding the communists’ networks across the British and Dutch
colonies, Cheah’s work does not grapple with the wider socio-political
impacts of these early movements beyond the limited connections of
individuals, which left a gap for further studies.

5 There are a number of other scholars who have conducted research on the NEI or Malayan communist
movements in later periods. In this article, | regard early communist movements as movements
before WWiII.



270 Chapters On Asia

Many historians consider the PKI uprisings as important precursors of
Indonesia’s nationalist movement, which ultimately led to the country’s
independence.® When it comes to the actual course of events, however,
existing narratives tend to describe the abortive revolts as ill-prepared, poorly
organised and easily suppressed — and consequently, of limited impact in
shaking the foundation of the Dutch colonial regime’ It is also commonly
understood that in the aftermath of the rebellions, Dutch authorities dealt

a crushing blow to the PKI and its associated organisations by carrying out
large-scale arrests, imprisonments, executions and banishments. Beyond
these facts, however, very little attention has been paid to the deeper
meanings that the revolt revealed. As the following sections will demonstrate,
the movement created enormous anxiety in the NEI, which forced the Dutch
colonial government to act with a strong hand. Moreover, with frequent
exchanges of information and personnel across the Malacca Straits, the NEI
uprisings also generated considerable uneasiness in British Malaya.

More Than a Source: NewspaperSG as a Method

Due to communist organisations’ illegal status in both the NEI and British
Malaya, and the fact that many documents did not survive WW1II and

the post-independence era that followed, historians have lacked a large
source base to understand early communist movements in the region.* For
this reason, newspapers can serve as valuable sources and make up for the
shortage of original party documents. Moreover, they also add more nuanced
views to the one-sided narratives that were solely based on official documents
of the colonial archives. Paradoxically, newspapers’ massive information can
also impede the efliciency of historical research as researchers often spend a
lot of time sifting through information to find something significant.

First launched in March 2009, the digital newspaper archive NewspaperSG
presents new possibilities in approaching historical issues in Singapore and

6  Kahin, G. M. T. (2003). Nationalism and revolution in Indonesia, (pp. 83-86). Ithaca, N.Y: Southeast
Asia Program Publications, Southeast Asia Program, Cornell University. (Call no.: English 959.8 KAH);
Shiraishi, T. (1990). An age in motion: Popular radicalism in Java, 1912-1926, (p. 339). Ithaca: Cornell
University Press. (Call no.: English 959.82 SHI)

7 McVey, R. T. (1965). The rise of Indonesian communism (p. xi). New York: Cornell University Press.
(Call no.: English 329.9598 MAC)

8  Cheah, B. K. (1992). From PKI to the Comintern, 1924-1941: The apprenticeship of the Malayan
Communist Party: selected documents and discussion (p. 6). Ithaca: Southeast Asia Program, Cornell
University. (Call no.: English 324.2595075 CHE)

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited

the surrounding areas. With its Optical Character Recognition (OCR)
feature, scholars can now perform keyword searches to locate desired
content in 43 newspapers published in Singapore between 1831 and 20062
For this paper, newspapers used include the SEP, 7he Straits Times (ST),
Malaya Tribune (MT) and Malayan Saturday Post (MSP).” The Singapore
press received their information from various sources such as Reuters, its
Dutch counterpart Aneta and local NEI newspapers in multiple languages.
ST and SFP also hired their own correspondents, who regularly wrote
reports for the papers’ special NEI columns entitled “The Week in Java”,
“Java Notes” and “Java Press Cables™."

In addition to the ease of access to the vast amount of information, digital
archives have a lot more to offer than traditional newspapers in many other
regards. For instance, NewspaperSG allows researchers to keep track of events’
developments in a way more similar to how original readers would have
received those messages: breaking news was sometimes based on rumours and
invalidated reports from other sources; reliable details were often not revealed
until much later. With frequent repetitions, corrections, validations, negations,
and more often than not, contradictions in a series of news reports, a reader’s
perception of an event could be very different from its reality. Similarly, how
readers digest news can be influenced by what they read in conjunction with
the news itself. In other words, as far as readers’ impressions were concerned,
the textual context in which the news was reported probably played no less
significant a role than the larger socio-political context in which the event
actually took place. While such nuances are very difficult to scrutinise by
flipping through traditional newspapers, researchers are able to make better
sense of complex issues by tracing the progression of time and capturing
historical moments in the virtual pages of digital archives.

Furthermore, digital newspaper archives open the door for scholars to
conduct quantitative textual analysis in addition to the content-focused

9  There are 43 newspaper titles available with the OCR feature as of 15 May 2017. In addition to
searchable content, there are also seven unsearchable “page view only” newspapers. Retrieved from
NewspaperSG website: eresources.nlb.gov.sg/newspapers/Faq

10 Due to NewspaperSG's limited OCR accuracy in the Chinese language, this paper does not include the
Chinese-language Nanyang Siang Pau. Singapore’s first independent Malay-language daily Warta
Malaya did not emerge until 1930, which was after the period under consideration in this paper.

11 The author consulted The Straits Times and The Singapore Free Press from 1925 to 1930 for this
research.

271



272 Chapters On Asia

“close reading”. The latest version of NewspaperSG has a simple yet
powerful analytic tool called the Search Term Visualiser, through which
researchers are able to grasp the changing trends of word use in Singapore
media during the selected period. The following section includes a few
graphs generated from NewspaperSG and illustrates how the Singapore
press responded to communist movements in the mid-1920s in general and
the 1926 NEI communist revolt in particular.

Despite the numerous advantages of using digital newspaper archives,

one should be aware of its shortcomings. For example, the current OCR
technology is far from perfect. Closely associated with the present state of the
original newspapers (or microfilms), the outcome of digitisation may vary
considerably. Even the most advanced digital scanner cannot guarantee the
quality of the digitised materials. The latest version of NewspaperSG has fairly
good coverage of English sources with a relatively high level of OCR accuracy.
Searches in other languages, however, still require further optimisation

due to greater technical challenges to performing OCR for non-romanised
characters. As a result, one should be conscious of the risk of basing their
analysis primarily on a handful of English-language newspapers published

in an extremely heterogeneous colonial society. ST, for example, enjoyed the
reputation of being Malaya’s leading newspaper. Popular only among the
English-educated elites, however, it had a readership of only around 6,000 to
7,000 towards the end of the 1920s.” This is a low number when compared to
Singapore’s total population — around 400,000 — at the time."* For this reason,
this research should be supplemented with other materials.

12 Research methods in digital humanities have been undergoing rapid development in recent years.
With the help of various tools, skilled researchers can now perform very sophisticated quantitative
textual analyses. For this paper, however, | have primarily focused on the content and used the
quantitative method to supplement my textual analysis. For this purpose, | used NewspaperSG’s built-
in Search Term Visualiser when statistics were involved.

13 Turnbull, C. M. (1995). Dateline Singapore: 150 years of The Straits Times, (pp. 80-81). Singapore:
Singapore Press Holdings. (Call no.: RSING 079.5957 TUR).

14 According to the 1931 Census, Singapore’s total population was 445,778. While Europeans and
Eurasians numbered 6,584 and 6,043 respectively, the number of other ethnic groups were much
larger: 340,645 Chinese; 43,424 Malays; 41,848 Indians and 7,234 Others. Although the English-
speaking population was not limited to the Europeans and Eurasians, it is problematic to equate
views expressed by the English press to public opinions. The readership of Chinese newspapers was
comparable to, if not greater than, that of the English papers. See #&f£#&. [Lin, R. ).] (1993). (#1184
£+4, 1923-1993) [Our 70 years: history of leading Chinese newspapers in Singapore), (pp. 57-58).
H 3 A Ak 45 A4 S & E. (Call no.: Chinese 079.5957 OUR). For a brief summary of the 1931
Census, see The 1931 Census of Singapore. (1931, May 29). The Singapore Free Press and Mercantile
Advertiser (1884-1942), p. 10. Retrieved from NewspaperSG.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 273

Making Sense of the Numbers

People commonly associate the origins of communist activity in British
Malaya with the ethnic Chinese community and political influences from
mainland China. Such an association is likely derived from the fact that
the membership of the MCP was predominantly ethnic Chinese. Although
the MCP was not formally established until 1930, Yong Ching Fatt suggests
that Chinese communists had been operating in British Malaya as early as
1921.” Due to contradictions in different sources, the exact founding dates
of Malaya’s early communist organisations are difhicult to pinpoint. It is
generally agreed that the Communist Party of China (CPC) established an
overseas branch in British Malaya around 1925 to 1926. The CPC branch
gradually transformed into the Nanyang (or South Seas) Communist Party
(SSCP) in 1927 with the goal of expanding to all parts of the Nanyang
area.”® Following this timeline, one would expect an upsurge in the coverage
of local communist activities in Singapore’s print media from 1925 onwards.
The search results from NewspaperSG, on the contrary, show a rather
complex situation:

2000
1800
1600
1400
1200
1000
800
600
400

200

1918 1921 1924 1927 1930 1933 1936 1939 1943

Fig. 1 Keywords: communist(s) OR communism'”

15 Yong, C. F. (1997). The origins of Malayan communism, (pp. 41-89). Singapore: South Seas Society.
(Call no.: English 320.9595 YON). The Communist Party of China was established on 1 July 1921. Given
that the CPC itself would have still been in its infancy, it is doubtful whether the propaganda was
actually carried out under the banner of communism in Malaya in the early years of the 1920s.

16 Cheah, 1992, pp. 13-14.

17 Search Term Visualiser, NewspaperSG, accessed February 14, 2017, http://eresources.
nlb.gov.sg/newspapers/Visualiser?keyword=communist OR communists OR communism
&GNPT=&CTA=&DF=01/01/1920&8DT=31/12/1943



274  Chapters On Asia

The results of keyword search terms “‘communist(s)’ OR ‘communism’™
(Fig. 1) indicate that there was indeed a steady growth (of the use of the
terms) that started from 1920. The sudden increase in 1925 is also consistent
with the alleged establishment of the early communist organisations in
Malaya. However, when consulted, the relevant newspaper articles were
mostly concerned with communist movements outside of British Malaya.
Throughout the 1920s, the SSCP was only mentioned twice in 1928 and once
in 1929. Similarly, there were no results for organisations such as the CPC’s
Nanyang Provisional Committee, South Seas Branch Committee, South
Seas General Labour Union, and only one result for the Communist Youth
League.” Although it is possible that errors could have distorted the results
due to translation or other technical issues, the difference is negligible.

The results indicate that early communist organisations had a very limited
impact in the public sphere of British Malaya prior to the 1930s.

at contributed to the surge of communism-related discussions in

Wh buted to th ge of lated d

Singapore newspapers in 19252 Since communist activities in the NEI were
requently mentioned in the mid-1920s, proba ecause of the revolt,
freq ly d in th d-19 probably b f the PKI It
the keyword search terms “communist(s)’ AND ‘Java™ are used (Fig. 2).*

120
100
80
60
40

20

0
1920 1922 1925 1928 1931 1934 1937 1940

Fig. 2 Keywords: communist(s) AND Java™®

18 Yong and Cheah discussed these organisations in their work and verified their existence by referring to
various sources, including official records in the colonial archives.

19 Singapore newspapers frequently used “Java” (rather than Dutch/Netherlands East Indies) to refer to
the Dutch colony as it was the economic and political centre. Java was also where news agencies and
correspondents dispatched their reports about the NEI. Therefore, “Java” was used instead of “NEI” in
the search.

20 Search Term Visualiser, NewspaperSG, accessed January 11, 2017, http://eresources.nlb.gov.sg/
newspapers/Visualiser?keyword=communist java&gNPT=&CTA=&DF=01/01/1918&DT=01,/01/1943

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 275

From Fig. 2 it is evident that discussions about NEI communist activities
surged in 1925 and peaked in 1926. Articles that contained both terms
“communist(s)” and “Java” grew by s45.5 percent, from 14 in 1924 to 71 in
1925. Is it possible that the media in Singapore coincidentally increased the
coverage of Java and communism as two separate events? In other words,
was the Singapore press actually concerned about communist activities 77
Java from 1925 to 19272 We can rule out this possibility by using the term
“Java” alone (Fig. 3).

9000
8000
7000
6000
5000
4000
3000
2000

1000
1918 1921 1924 1927 1930 1933 1936 1939 1943

Fig. 3 Keywords: Java™

Fig. 3 shows that the term “Java” saw an overall 14.5 percent growth from

6,819 in 1924 to 7,808 in 1925 — a steady increase for sure, but certainly not as
pronounced as the terms “‘communist(s)’ and ‘Java”. Understandably, while
the volume of Java-related articles remained constant in the next two years,
news reports on communism in Java reached its peak in 1926 and remained
high in 1927 due to the PKI insurrections. The media’s growing general
interests aside, it is clear that the communist movement in the NEI had
already attracted significant attention a year prior to the outbreak of the revolt.

To better understand the impact of the 1926/27 revolt in British Malaya,
we can compare the search results of the terms “communist(s)’ AND
Java” and ““communist(s)’ AND ‘China™ (Fig. 4). This chart shows that
overall, communist activities in China (broadly defined) exerted a far
greater influence in British Malaya than their Indonesian counterparts
over the years, with the only exception being 1926, presumably due to

21 Search Term Visualiser, NewspaperSG, accessed January 11, 2017, http://eresources.nlb.gov.sg/
newspapers/Visualiser?keyword=Java&gNPT=&CTA=&DF=01/01/1918&DT=01,/01/1943



276  Chapters On Asia

the PKI revolt. Starting from 1927, however, while China’s influence
fluctuated (at a relatively high level) over the years, the impact of the NEI
communist movement became significantly weaker.

350
300
250
200
150
100

50

0
1920 1923 1926 1929 1932 1935 1938 1943

Fig. 4 Keywords: communist(s) AND Java (light blue) vs. communist(s) AND China (dark blue)**

Technically speaking, this is a highly problematic comparison, which is
due to the inherent shortcomings of digital newspaper archives mentioned
earlier. When performing a search with multiple words (Figs. 2 and 4), a lot
of “noise”, such as inappropriate text encoding or extraction, may interfere
with the desired outcome. For example, some of the search results in Fig. 4
could refer to “China” in one report and “communist(s)” in a different
report, but the two reports are somehow interpreted as being in the same
newspaper article. It is possible that although both reports are unrelated,
such an article might still pop up in a keyword search.

Hence, while NewspaperSG’s Search Term Visualiser is a useful tool in
illustrating general trends of word use, it is insufficient to tell a full story.
But by performing a basic keyword search, we can draw the preliminary
conclusion that the mention of NEI communist activities in the Singapore
press rapidly increased in 1925 and peaked in 1926, which could be associated
with the PKI uprisings. The intensive media coverage on NEI communism
preceded the rise of the largely Chinese-influenced local communist
organisations in British Malaya. To better understand the impact of the PKI

22 Search Term Visualiser, NewspaperSG, accessed April 11, 2017, http://eresources.nlb.gov.sg/
newspapers/Visualiserzkeyword=communist java OR communists javalcommunist china OR
communists china&NPT=&(TA=&DF=01/01/1920&DT=31/12/1943&itemChanges=communist java or
communists java,communist china or communists china

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited

revolt on Malaya, it is worthwhile to delve deeper into the actual content of
the newspaper articles.

The 1926 PKI Revolt Through the Eyes of the Singapore Media

Precursor

The situation in the NEI in the first half of 1925 was generally peaceful
except for sporadic clashes between the police and alleged communist
agitators. The NEI colonial authorities managed to arrest a number of
communist leaders for their roles in organising strikes, holding meetings
and delivering “seditious speeches”. The police’s crackdown on communist
activities was effective in major hotbed cities such as Bandung, Surabaya
and Padang.”

From the second half of 1925, there were frequent news reports in the
Singapore press concerning Chinese disturbances in Medan, bomb threats
across Java, labour disputes in Surabaya and various forms of the Islamic
movement.** These incidents hardly caused the government any serious
consequences. There was also no solid evidence suggesting that the PKI
was behind all these disturbances. The extremists often operated without
coherent party leadership, but their activities were so ubiquitous and
unpredictable that fear inevitably arose among government officials and
the public. For example, at the end of October 1925, the Singapore press
reported several seemingly unrelated acts of unrest that took place in
various locations across Java and Sumatra. Some of these events appeared
to be labour disputes and some were intertwined with politically sensitive
groups such as Chinese coolies, Arabian intellectuals and rebel Acehnese.
Without concrete proof, the authorities and media both conveniently
attributed the widespread disturbances to communist agitation:

23 See Java sensation. (1925, January 21). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser
(1884-1942), p. 9; Communism in Java. (1925, February 2). The Strait Times, p. 9: The week in Java:
Communism in Bandoeng. (1925, February 7). The Straits Times, p. 9.

24 For Chinese disturbances see The week in Java: The Chinese agitation. (1925, July 21). The Straits
Times, p. 10; Bomb threats across Java, see Java Press Cables. (1925, November 3). The Singapore
Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 16; Labour disputes in Surabaya, see Java Press
Cables: Strike in a Machine Factory; Ice Factory Strike. (1925, November 28). The Singapore Free
Press, p. 7; Islamic movement, see Wireless telegram: Miscellaneous. (1926, January 11). The Straits
Times, p. 9; Wireless telegram: Native communists sentenced. (1926, January 30). The Straits Times,
p. 9. Retrieved from NewspapersSG.

277



278 Chapters On Asia

The strike agitation in Surabaya continues. .. there are rumours
of impending difficulties with the harbour coolies, although the
Surabaya press declares that the [coolies have] declined to answer
the call of communist leaders.*

The Arabian journalist Alfothak, editor of the Arabian paper

Alwivak, which has communist tendencies, is to be deported.®

The strike among the workers of the Tegal Proa Co. was a result
of the discharge of six of their number [sic] who had communist
tendencies.”

Consequently, the colonial authorities adopted stringent anti-communist
measures. On top of carrying out numerous crackdowns, the government
promised to imprison or banish communist leaders.” Not only did the
authorities forbid the PKI and its associated trade unions from holding
meetings, but they also kept a tight rein on the local press.? The police
captured several editors of non-European newspapers for their alleged
communist tendencies and for publishing anti-government articles. Besides
the Arabian journalist Al-fothak mentioned earlier, other arrests included
Lauw Giok Lam, an editor of the Malay-Chinese daily Keng Po in Batavia,
and Gondojoewono, an editor of a native paper named Nja/a*° The authorities
also seized the Bandung-based Chinese newspaper Sin Bin for reprinting an
article that had previously appeared in communist publication Soerapati?*

25 The original text was confusing and did not give further details. It is unclear what the call of the
communist leaders was and why the coolies declined to answer. It is clear, however, that the
authorities suspected that the communists were behind the strike, although not all the coolies actually
followed the PKI instructions. See Arab conflict. (1925, October 31). The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 7. Retrieved from NewspapersSG.

26 The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 31 Oct 1925, p. 7.

27 Bomb threats across Java, see Java Press Cables. (1925, November 3). The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 16. Retrieved from NewspaperSG.

28 The week in Java: The strikes in Sourabaya. (1925, December 10). The Straits Times, p. 10. Retrieved
from NewspapersSG.

29 Java note: Important political measures taken against communists. (1925, December 8). The Singapore
Free Press, p. 5. Retrieved from NewspapersG.

30 Java notes: The Communist movement. (1925, September 22). The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 9. Retrieved from NewspaperSG.

31 Java press cables: Chinese paper seized. (1925, December 22). The Singapore Free Press, p. 9.
Retrieved from NewspapersSG.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 279

In their attempts to “check communist agitation”, the government issued
rigid restrictions on the freedom of assembly among employees in heavily
PKI-influenced industries such as shipping, railway and sugar throughout
the NEIL** From March to May 1926, there were at least four instances where
the Singapore press reported that the government punished both civil and
military personnel for their involvement in PKI activities. The communist
suspects were either demoted or fired.»

Such measures notwithstanding, communist disturbances were frequently
reported across the NEI. While the PKI and its afhliated trade unions were
under strict surveillance, alleged communist propaganda was carried out by
local Muslim organisations such as Perserikatan Kommunist Islam (Islamic
Communist Association). The colonial government discovered similar
movements in Padang, West Sumatra and Makassar, South Celebes.*

The most serious unrest of this sort broke out in mid-February 1926 when
approximately 2,000 natives gathered in Solo under the auspices of a
Muslim communist organisation called Moalimin:

It was clearly evident that this crowd of Javanese were confirmed
communists and every one of them carried a small red flag with the
insignia of Moscow on it. The so-called religious society Moalimin
preached to its members with considerable zeal the continuance of
the holy war against the Christians and also communistic ideals
which were not in accordance with the Koran.»

While continuous arrests did not seem to eradicate communist disturbances
as expected, the authorities’ frequent policing drew considerable scepticism
from the public. Local media questioned the government’s credibility

in labelling people’s expressions of discontent as being exclusively

32 Untitled. (1926, January 27). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 9.
Retrieved from NewspaperSG.

33 See Java Press Cables: Communists arrests. (1926, March 29). The Singapore Free Press, p. 14; Java
press cables: Communists in the army. (1926, April 13). The Singapore Free Press, p. 7; Java notes: The
Communists. (1926, May 12). The Singapore Free Press, p. 7; Java Press Cables: Communist arrested.
The Singapore Free Press, p. 7. Retrieved from NewspaperSG.

34 For Islamic movements, see Wireless telegram: Miscellaneous. (1926, January 11). The Straits Times,
p. 9; and Wireless telegram: Native communists sentenced. (1926, January 30). The Straits Times, p. 9.
Retrieved from NewspapersSG.

35  Wireless telegrams: Communism in Solo. (1926, February 23). The Straits Times, p. 12. Retrieved from
NewspaperSG.



280 Chapters On Asia

communist-influenced. Repeated police statements notwithstanding, the
so-called communist agitators were rarely brought to trial. With the almost
constant lack of convincing information, the government’s attempts to fully
crack down on communist activities encountered an enormous crisis of
legitimacy in mid-1926, when large-scale unrest broke out on Telo Island off
the coast of West Sumatra. As an ST correspondent wrote:

Without wishing to be over-critical, the fact remains that there is,
in regards [sic] the communist activities in the Netherlands Indies,
a deplorable absence of well-proved and reliable statements on

the part of the authorities, which is not what one would expect in

enlightened times.*®

Worsening matters was the death of Hadji Misbach, the well-known

“Red Haji” who had made his name combining communist propaganda
with Islamic doctrine. He had died of black fever around the same period
during his banishment in Manokwari, New Guinea. His death triggered
wide public discourse regarding the government’s inhumane treatment of
dissidents. Some European newspapers even paid tribute to Hadji Misbach
for the great sacrifices he made for his political views. The same ST
commentator remarked:

. one might well ask if the government has been very wise by
creating in this way a martyr in the eyes of certain groups of the
population. Would it not have been better policy to have facilitated
the agitator’s departure from the colony?

In the meantime, alleged communist plots kept popping up across the
Archipelago.®® Although many of these plots turned out to be insignificant,
with colonial authorities usually putting down such unrest without much
difhiculty, the seemingly ubiquitous communist activities created enormous

36 Java notes. (1926, June 8). The Straits Times, p. 12. Retrieved from NewspapersG.
37 The Straits Times, 8 Jun 1926, p. 12.

38 From July to September 1926, colonial authorities uncovered a number of so-called communist plots:
in Sabang, see Java notes: A plot at Sabang. (1926, July 13). The Singapore Free Press and Mercantile
Advertiser (1884-1942), p. 7. Retrieved from NewspaperSG; in Tegal, see Java notes: The riot at Tegal.
(1926, August 10). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 7. Retrieved
from NewspaperSG; in Bantam, see Java notes: Unrest in Bantam. (1926, August 24). The Singapore
Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 8. Retrieved from NewspaperSG.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 281

fear among the public. In September 1926, for example, ST ran a story about
the annual Gambir Fair in Batavia:

A few days before the opening there were rumours current that
communists were to attempt bomb outrages and that the police
had made several arrests. These stories, however, seem frightfully
overdone, and find their origin in the fact that recently two
natives were killed by an accidental explosion of what was said to
be a bomb... The European community has a tendency to show
at certain times an exaggerated nervousness, the reports in the
newspapers are not seldom fundamentally incorrect, and ro obtain
reliable information from the police is extremely difficult.”

As a result, the tension brought about widespread discontent towards the
head of the colonial government, Governor-General Dirk Fock. According
to the SFP correspondent, Fock’s autocratic yet ineffective handling of
political disturbances made him very unpopular. Articles in the local press
criticised the Fock administration for failing to listen to the legitimate
demands of the native population. Andries de Graeff arrived in Batavia as
the NEI's new Governor-General in September 1926. In his very first speech
before the members of the Volksraad (the People’s Council for the NEI), de
Graeff explained that he would try to deal with communism differently:

As regards the communist movement [de Graeff] was of the
opinion that the solution of this problem should not be sought in
force of arms, although when necessary he would not hesitate to
make use of some, but in his opinion there was much to be done in
connection with the obtaining of closer cooperation with the native
officials and this would be his aim.+

In the months leading up to the PKI revolt in November 1926, the
Singapore press published many perceptive critiques of the political situation
in the NEI. The insightful analysis presented at the beginning of this paper
was by no means unique in Malayan newspapers at the time. For instance,
in January 1926 an ST correspondent cast doubt on the Dutch colonial

39 The week in Java. (1926, September 3). The Straits Times, p. 13. Retrieved from NewspapersSG.

40 Java notes: The arrival of the new Governor. (1926, September 14). The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 16. Retrieved from NewspaperSG.



282  Chapters On Asia

government’s claim that the labour dispute in Surabaya was due exclusively
to communist agitation:

. notwithstanding the activities of the police against the so-called
communists, anti-Dutch agitation continues amongst the semi-
intellectual as well as the intellectual classes of the population. It is
noticeable that neither in the People’s Council (Volksraad) nor in
many of the local councils, the native intellectuals are represented,
and in some instances one might well speak of decided non-
cooperation on their part.*

In March, the same newspaper questioned the long-term effectiveness of
the wholesale crackdown of the communist movement. The correspondent
suggested that while relying on armed measures to deal with disturbances,
the government failed to see native issues in “their right proportions”. In
other words, the endless raids and arrests merely scratched the surface of the
problem, which would never lead to the desired results if the government
failed to address the significant issues facing the vast native population.*

In September, the SFP published another lengthy article analysing the
contradiction of the increasingly centralised rule of the Dutch colonial
government and the growing demand for “decentralisation”, namely seeking
greater autonomy for the native population under the Ethical Policy. The
article astutely pointed out that the NEI communists were very good at
exploiting the political situation:

Communistic and revolutionary propaganda, especially if
conducted by Hajis, the natural leaders of Moslem opinion,
and the teachings of the theosophical societies, have made the
Government policy much harder to carry out.®

The Uprisings

The PKI revolt broke out in Java on Friday, 12 November 1926. Three days
later, on Monday, 15 November 1926, news regarding the insurrection

41 The week in Java. (1926, January 9). The Straits Times, p. 10. Retrieved from NewspaperSG.

42 Java notes: The Acheen affair. (1926, March 17). The Singapore Free Press, p. 7. Retrieved from
NewspapersG.

43 Dutch colonial policy. (1926, September 24). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser
(1884-1942), p. 7. Retrieved from NewspapersSG.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 283

appeared in the mainstream Singapore press. Using multiple sources,
including a special report from Aneta, ST revealed many details about the
uprising. It reported that hundreds of communists entered the native district
headman’s house and murdered the chief and two other natives in Menes,
Bantam. Shortly after, a European railway surveyor named Benjamin

was found murdered. The authorities responded promptly by killing and
arresting a large number of rebels.*

The SFP, in contrast, dispassionately reported that the uprising was not at
all unexpected for people who had been following the news for the past few
weeks. Its correspondent believed that the disturbance was just a small test
for the new governor-general and that the situation would not be out of the
government’s control.# Based on news reports from Reuters, MT mentioned
the insurrections in West Java only very briefly and, surprisingly, linked it

to the recent seizure of two proletarian Chinese schools in Surabaya, which
had been found to have maintained close communication with Chinese
communists in Guangdong, China.*

In the days that followed, the Singapore press covered the NEI communist
uprisings in great detail. While all the mainstream newspapers enjoyed good
access to information from multiple sources, the actual reports came across
as very confusing. On 16 November, the SFP and MT both published an
identical piece (based on Reuters’ telegram from Amsterdam) that reported
that the NEI authorities had easily dispersed the mobs and attributed the
unrest to the maladministration of former Governor-General Dirk Fock.+
The SFEP elaborated that the PKI uprisings were poorly organised and
disconnected from each other. The movement lacked careful planning and
had no clear purpose. The mobs accomplished very little except cutting off
telephone communications and attacking isolated police officers at small
stations.® A day later, the same Reuters story reappeared, which was followed
by a contradictory report directly from Batavia.

44 Java disorders. (1926, November 15). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.

45 Singapore Free Press: Weekend comment. (1926, November 15). The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 8. Retrieved from NewspaperSG.

46  Javanese riots. (1926, November 15). The Malaya Tribune, p. 7. Retrieved from NewspaperSG.
47  The Javanese riots. (1926, November 16). The Malaya Tribune, p. 7. Retrieved from NewspapersG.

48  Communist riots in Batavia. (1926, November 16). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser
(1884-1942), p. 8. Retrieved from NewspaperSG.



284  Chapters On Asia

According to this very brief report, about 500 rebels had attacked a
garrison in Laboean. The authorities knew little about the details because
communication had been cut off. Military reinforcement had difficulties
reaching the destination in time due to broken bridges and blocked roads.*
However, based on the Aneta report, ST reported on the same day that
the government had already put down the insurgency in Laboean with

25 rebels killed and 29 arrested. Meanwhile, 7he Straits Times ran a very
worrisome piece from Reuters that the uprisings had spread to Central and
East Java. The government arrested 30 communist agitators in Surabaya.”
On 18 November, Aneta confirmed that the situation was still out of
control. Entitled “Serious Position in Mid-Java Areas”, MT reported that
“numbers of communists swarmed out of the sugar estate areas in order to
incite disturbances”* A Reuters telegram from Amsterdam, in comparison,
delivered a positive message stating that “... there is no cause for anxiety.
49 rebels have surrendered to the local police, and the whole executive of
the communist party at Bandung has been arrested”.

The Dutch authorities suppressed the PKI revolt within a week. Based

on Reuters’ telegram from Batavia, ST reported on 20 November that

the major insurgency in West Java had been put down, except for minor
skirmishes in Bantam. In the absence of official dispatches, the Dutch
Colonial Minister Koningsberger assured the media that the insurrection
was only a question of sporadic happenings.” Meanwhile, the SFP published
its NEI correspondent’s article, which reviewed the uprising in far greater
detail than the previously telegram-based news reports and praised the
government for taking prompt measures:

Luckily the authorities were aware that trouble was brewing
several days beforehand; they had taken what measures they could.
It is therefore worthy of mention that whilst fighting was going on
in the old town, the reception at the Palace continued as if nothing
was happening and only a few of the guests were aware that the

49  The Java communist outbreak. (1926, November 17). The Singapore Free Press and Mercantile
Advertiser (1884-1942), p. 9. Retrieved from NewspaperSG.

50 Java disorders. (1926, November 17). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.

51 Java disorders: Disturbances incited on sugar estates. (1926, November 18). The Straits Times, p. 9.
Retrieved from NewspaperSG.

52 The Javanese rising. (1926, November 18). The Malaya Tribune, p. 7. Retrieved from NewspaperSG.
53 Java disorders. (1926, November 20). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 285

expected trouble had broken out. With the exception of the police,
military and a few journalists, nobody in the town knew anything
about the matter until the following morning! Police and military
had done good work whilst Batavia slept>*

Singapore newspapers published many such updates in the following
weeks, which provided readers with exhaustive first-hand coverage of the
insurrection and the counter-insurgency operations that followed > More
often than not, the content of these articles was repetitive, but their writers
tried to supplement the facts with (sometimes contradictory) personal
opinions. For instance, only three days after praising the authorities in

the article mentioned earlier, the SFP printed another piece where its
correspondent sharply criticised the Dutch administration for lacking
“continuity of determination™

The government handling of the affair was in many ways as erratic
as the organisation and carrying out of the attack. It seemed to
have waited for the revolt, although it knew it was impending
and, having dealt with it, to have become quiescent again until
there were fresh outbursts’®

Despite what had happened, the correspondent regarded the revolt as a
series of “attacks of loafers and bad characters led by a few communists”.
He suggested that it “[was] more than probable that the actual number
of offenders, who were really ‘dyed in the wool’ communists, was
comparatively small”. The public, however, could have had a very
unbalanced view on such issues, as the articles included widespread
rumours and exaggerated details’

54  The communist outbreak in Java. (1926, November 20). The Singapore Free Press and Mercantile
Advertiser (1884-1942), p. 16. Retrieved from NewspaperSG.

55 See Singapore Free Press: The Java revolt. (1926, November 23). The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 8; The riots in Java. (1926, November 29). The Singapore Free
Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 11; Java notes. (1926, November 30). The Singapore
Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 16; Java disorders. (1926, November 27).

The Straits Times, p. 13. Retrieved from NewspapersG.

56 The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 23 Nov 1926, p. 8.
57 The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 23 Nov 1926, p. 8.



286 Chapters On Asia

Surprisingly, the Singapore press did not pay much attention to the
uprisings in West Sumatra that occurred a month later’® It was not until
mid-January 1927 that the newspapers started to report that the West
Sumatra insurgencies were much more severe than Java’s® As the colonial
authorities continued to take tough measures against the rebels, the
subsequent news reports were full of similar stories concerning massive
arrests, internment and banishment of the alleged communist agitators.

Discussing Our Neighbours’ Troubles

The Singapore media did not report on the revolt only as a special NEI
issue. Newspaper articles regarding the NEI communist uprisings often
appeared in conjunction with lengthy discussions of relevant issues in British
Malaya. On 16 November 1926, just one day after the Java insurrection was
first reported in the Singapore press, a long article in ST expressed sympathy
towards the Dutch:

Our Dutch neighbours have been troubled with these sporadic
outbreaks for a considerable time, and we in Malaya sympathise
with the difficult task which has been theirs. What has occurred
serves to emphasise the amazing freedom from agitation and
disaffection which, in the midst of considerable turmoil throughout
the East, [Malaya] has had the good fortune to enjoy. For this we
have to thank not only the sturdy sense of a people who all derive
benefit from a prosperous country but a comparative absence of the
menace of the agitator.*®

The author continued by calling for the solidarity of the Malayan people in
support of the government’s effort to crack down on similar movements:

58 The insurgencies were briefly mentioned as “minor irregularities” in Singapore newspapers in
December. See Java notes: The communist action. (1926, December 15). The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 3; Java notes. (1926, December 21). The Singapore Free Press
and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 16; Moscow and Java. (1926, December 21). The Straits
Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.

59 Java notes. (1927, January 13). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942),
p. 14; Java notes. (1927, January 19). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884~
1942), p. 7. Retrieved from NewspapersSG.

60 The Straits Times: The work of agitators. (1926, November 16). The Straits Times, p. 8. Retrieved from
NewspapersG.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited

What has happened in Java emphasises the need for constant
vigilance, and, as we have said before, there is a duty devolving
upon the leaders of all nationalities in Malaya to support the
authorities in Malaya to support the authorities in seeing that the
would-be sower of sedition has short shrift."

As more details about the PKI revolt surfaced, there were heated discussions
about whether the Indonesian communists plotted the uprisings in Java

and Sumatra in Singapore.® Based on an Aneta telegram, ST first reported
that the NEI communists might have used Singapore as a hub to transport
firearms.” About a month later, an ST correspondent cited sources from

local NEI newspapers, pointing out that Singapore had been a “rendezvous

of communist ringleaders”. PKI leaders frequently stayed and passed through
Singapore en route to China, Russia and Europe. Therefore, the correspondent
suggested that NEI and Straits Settlements (SS) governments should take
coordinated action in arresting communist agitators and hand them over
when necessary. Dachlan, who was arrested for heading the uprisings in
West Java, confessed under interrogation that he had received instructions
from two PKI leaders in Singapore.” An MT reporter, apparently confused by
the real causes of the NEI uprisings and the ongoing communist movement
in China, passionately wrote that the NEI government needed sympathy and
practical help from Malaya to curb the revolution:

The Chinese in Malaya can, and do, exert an influence over the
Chinese of the Dutch Indies. If they value the friendship that has
existed between the many races in both countries, they will lose no
time in making an energetic resistance to the ingress of the subtle

61  The Straits Times, 16 Nov 1926, p. 8.

62 According to Ruth McVey’s research, prior to the outbreak of the PKI revolt, at least three centres
claimed authority over the party: Tan Malaka and his supporters in Malaya, the revolutionary
committee in Batavia and the least important official headquarters in Bandung. It was discovered that
the Batavia branch revolted without consent from the real party leadership. See McVey, 1965, p. 334.

63 The Straits Times, 17 Nov 1926, p. 9.
64  The Straits Times, 21 Dec 1926, p. 9.

65 The two PKI leaders in Singapore were probably Sardjono and Kusnogunoko, see Communism in
Java. (1927, January 22). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG; and Partai Komunis
Indonesia (PKI). (1961). Pemberontakan nasional pertama di Indonesia, 1926 [The first nationalist
uprising of Indonesia, 1926]. Djakarta: Jajasan Pembaruan. (Not available in NLB holdings) or see
Chinese-language edition: Ef % .7 T 3 /= % Ji % % % F7. [Partai Komunis Indonesia. Lembaga
Sedjarah] (1963). (E1 % BT L% — %k Rk X (19264F)) [The first nationalist uprising of Indonesia,
1926]. 430 # F4nif 4 k. (Chinese 335.4309598 PEM)

287



288 Chapters On Asia

Red poison that is upsetting the balance of young Chinese overseas.
Singapore enjoys the distinction of being a centre of radiation

for many purposes; she can be used as the centre of an anti-Red
campaign by the Chinese, which would greatly assist our Dutch
[riends in their job.®

As the NEI government’s wholesale crackdown on communism reached

an unprecedented scale, rumours emerged that many PKI fugitives
managed to evade arrest by hiding in Singapore. On 18 December 1926,

the arrests of Alimin and Musso — two well-known PKI leaders suspected
of plotting the Java uprisings — in Singapore substantiated the rumours.

ST regarded the event as a positive result of the cooperation between

the NEI and SS governments in deterring communism. The article also
reported that the NEI media expressed their “wholehearted support” for the
authorities in Singapore for taking care of the common interests of the two
colonies. In doing so, Singapore was no longer a rendezvous for the NEI
communists.”” However, to the Dutch authorities’ great disappointment,
the SS government quickly released the two PKI leaders despite repeated
extradition requests from the Dutch. The decision was made on the grounds
that they did not pose direct threats to the public security of British
Malaya.®® Alimin and Musso then proceeded to China and then Russia to
study at the Lenin School in the years that followed.®

The case of Alimin and Musso triggered even wider public discussions when
Sir Percival Philips, a renowned American journalist, published a series of
articles in the British newspaper Daily Mail in December 1927. Based on

his in-depth investigations in the NEI earlier that year, Philips wrote that
the Dutch authorities were entitled to criticise the SS government for its
poor handling of the extradition of Alimin and Musso’° Philips’ articles
immediately attracted the attention of the British parliament. William
Ormsby-Gore, the Under-Secretary of State for the Colonies, responded to

66 Communism in the Indies. (1927, January 25). The Malaya Tribune, p. 6. Retrieved from NewspaperSG.

67 Java communists. (1927, January 7). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.
68 Java communists. (1927, December 15). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.
69  McVey, 1965, p. 202.

70 The Singapore press first briefly reported about Philips” article in Communists in Java. (1927,
December 3). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 11. Retrieved
from NewspaperSG. The full texts of the two articles were not reprinted until 27 and 31 December
respectively.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 289

the queries of the House of Commons that the government was ready to
rectify the revised Banishment Ordinance and the phrase “conducive to the
public good” would enjoy a much broader interpretation. In other words, by
fixing the legislative loopholes, NEI communist agitators would be deemed
as dangerous to Malaya as they were to Java and Sumatra”” ST finally
reprinted Philips’ two Daily Mail articles in full towards the end of 1927. In
his writings, Philips pointed out that the Soviet influence in the NEI was
very dangerous and would pose enormous threats to British Malaya:

While the present state of the communist movement in the
Netherlands Indies gives no particular cause for alarm, its future
is regarded with undisguised anxiety... An important feature

of the anti-communist policy of the (Dutch) government is close
cooperation with the authorities of the Straits Settlements... “Our
interests are identical with yours,” a high official of the government
here said to me, “We have the same problems and are confronted
with the same danger.”

Philips further suggested that the SS government should learn from
their Dutch counterparts in terms of suppressing insurgencies, banning
subversive literature and deporting dangerous propagandists. According
to him, banishment had proved to be the most effective way of dealing
with communism.”?

Deterring the spread of communist agitation was not only a political
matter, but also a technical one. On 19 January 1927, an SFP correspondent
specifically mentioned the superiority of trucks in transporting troops. The
Dutch authorities achieved great success in using this method to stamp out
insurgencies rapidly in both Java and Sumatra. As railway transportation
could be easily disrupted and was not widely accessible, the use of trucks
was critical to curbing the insurgencies promptly’* It was frequently
reported that the PKI rebels managed to paralyse ofhicial communication
by occupying telephone exchange offices and cutting wires during the

71 See Singapore Free Press: Communists and the Straits. (1927, December 7). The Singapore Free Press
and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 10. Retrieved from NewspaperSG; The Straits Times, 15 Dec
1927, p. 9.

72 Playthings of the reds. (1927, December 31). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.
73 “TO BOLSHEVISE ASIA”. (1927, December 27). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.
74  The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), 19 Jan 1927, p. 7.



290 Chapters On Asia

revolt. To prevent such scenarios from happening in Malaya, a member of
the SS Legislative Council suggested that the government build a wireless
telegraphic or telephonic system for policing and military purposes.

It was easy to imagine the possibilities of interruption during an
internal disturbance. There had been a recent illustration of this in
the communistic disturbances in Java. One heard that communists
took possession of the telephone exchange in Batavia and that several
of the employees were either forced to join, or willingly joined them.
It was easy to understand that owing to the exposed wire system
employed that during any sudden unexpected rising it would be
possible to throw out of gear, or even temporarily destroy, telephonic
and telegraphic communication in Singapore and generally
throughout the colony, or, for that matter, anywhere in Malaya.”

Technology is often a double-edged sword. Public anxiety was especially
palpable when technology was used for communist propaganda. In August
1927, the SFP was shocked to report that Batavia radio amateurs had picked
up a radio signal from Moscow, Russia, through which both music and
speeches had been broadcasted”® A month later, a Chinese listener claimed
to have picked up transmissions from Vladivostok, Russia. Spoken in very
clear Malay, the broadcast urged people in the NEI to rise against the
Dutch. The SFP expressed its grave concern over the issue:

If this be true, and there is no reason to discredit it since we know
with what thoroughness and care the Soviet school of propagandists
have been conducted, it is clear that Soviet agitation may become a
matter of serious concern. .. It would therefore seem that the Soviet
organisation has discovered another and very effective method of
spreading its doctrines abroad, a method much more difficult to
deal with than the method of books and pampbhlets, which can be
seized and confiscated.”?

75 Legislative Council. (1926, December 14). The Straits Times, p. 9. Retrieved from NewspaperSG.

76 Java notes: Communism by wireless. (1927, August 4). The Singapore Free Press and Mercantile
Advertiser (1884-1942), p. 5. Retrieved from NewspaperSG.

77 Singapore Free Press: Wireless propaganda. (1927, September 6). The Singapore Free Press and
Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 8. Retrieved from NewspapersG.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited

Similarly, in an October 1927 article, the SFP reported another similar
case, where the NEI authorities discovered that the communists had been
using gramophone records as a new means of propaganda.’

Extensive discussions about the PKI uprisings also extended to the cultural
sphere in British Malaya. Hubert Banner, a British writer who lived in

the NEI during the time of the PKI revol, released his fictional novel

The Mountain of Terror in 1928. Although Banner’s work was first and
foremost a romance about a Eurasian girl’s love for an English planter in
Java, book reviews in the Singapore press repeatedly highlighted the “up-to-
date communist intrigue” in the novel and praised Banner for having “real
knowledge” about the colony that enabled him to “paint a convincing and
authentic picture”” Towards the end of 1929, Banner published another
novel called Red Cobra, which covered the communist influence in Java in
greater detail.* In response to accusations that Red Cobra exaggerated the
impact of communist influence in Java, Banner asserted that his writing was
based on historical facts and that the real situation was far worse than what
the outside world realised: “A massacre of Chinese in Kudus was traceable to
the visit of a white communist agitator. Hadji Hassan and his followers did
plot to murder Europeans. Rebels seized the Batavia Telegraph Office and
the troops had been out for weeks!”*

In March 1928, the Singapore press voiced their disappointment at the
SS authorities for banning the film 7he Only Way, as its theme of the
French Revolution was deemed seditious and thus inappropriate for the
Malayan audience:

The Only Way, which was banned here, has successfully passed a
[full board of nine censors without dissent for exhibition in java,
a rider being added that “the production is an excellent one”.

78 Java notes: Matters communist. (1927, October 26). The Singapore Free Press and Mercantile
Advertiser (1884-1942), p. 15. Retrieved from NewspaperSG.

79 New Books. (1928, November 10). The Straits Times, p. 15.; Literary notes. (1929, April 29).
The Malaya Tribune, p. 3. Retrieved from NewspapersSG.

80 A literary page - new books reviewed: A Java novel. (1929, November 22). The Straits Times, p. 8.
Retrieved from NewspaperSG.

81 Notes of the Day: The “Reds” in Java. (1930, February 14). The Straits Times, p. 12. Retrieved from
NewspapersG.

291



292 Chapters On Asia

Having regard to the recent communist disturbances in the Dutch
Indies, the above decision is at least notable.*

Conclusion

Given the relative lack of primary materials, digital newspaper archives

such as NewspaperSG provide researchers with a number of alternatives to
approach understudied subjects. In addition to serving as valuable sources
of information, digital newspaper archives offer additional possibilities to
exploit data, including quantitative textual analysis, tracing the development
of historical events and making sense of the broader contexts.

The preliminary result of NewspaperSG’s keyword search shows that

public discussions on communism in British Malaya predated the formal
establishment of the MCP in 1930. The Singapore press showed particular
interest in the communist movement in the NEI from 1925 to 1927. The
1926 PKI revolt generated a far greater influence on British Malaya than the
MCP predecessors in the late 1920s.

Content-wise, Singapore’s press coverage on the NEI communist revolt

was detailed, comprehensive, up-to-date and multi-faceted. With frequent
updates on various forms of communist disturbances since 1925, the
outbreak of the 1926 PKI revolt was unsurprising to the Dutch authorities
and political observers in Malaya. Although the NEI government quickly
suppressed the uprisings in Java and Sumatra, the wholesale crackdown on
communism and its relevance to the other side of the Malacca Straits kept
public discussions going in Malaya. In this regard, the impact of the poorly
organised PKI uprisings was far-reaching, as anxiety about communism
persisted and became contagious in the years that followed. As a result,
communism as “our neighbours’ trouble” was gradually internalised as “our
trouble”, which compelled British authorities to adopt harsh anti-communist

measures long before the MCP took shape.

Digitised newspapers are useful sources, but to rely solely on such sources
is highly problematic due to some of their inherent shortcomings such as
the unbalanced coverage of different languages, variable quality of OCR

82  Untitled. (1927, March 11). The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884-1942), p. 8.
Retrieved from NewspaperSG.

The Netherlands East Indies 1926 Communist Revolt Revisited 293

outcomes, inevitable noise in the original data, as well as inappropriate text
encoding and extraction. While it is hoped that the further development
of technology will unlock the greater potential of digital archives, further
discovery of traditional materials will also be conducive to enriching this
research in many significant ways. Ultimately, different sources should
complement each other.



294  Chapters On Asia

Bibliography

Periodicals
Malayan Saturday Post

Malaya Tribune
The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser

The Straits Times

Publications

Cheah, B. K. (1992). From PKI to the Comintern, 1924—1941: The apprenticeship of the
Malayan Communist Party: selected documents and discussion. Ithaca: Southeast Asia
Program, Cornell University. (Call no.: English 324.2595075 CHE)

Kahin, G. M. T. (2003). Nationalism and revolution in Indonesia. Ithaca, N.Y: Southeast
Asia Program Publications, Southeast Asia Program, Cornell University. (Call no.:
English 959.8 KAH)

#EE [Lin, R. J.] (1993). (EATBG T4, 1923-1993) [Our 70 years: history of leading Chinese
newspapers in Singapore). F ¥ F A Lz e xR £ H. (Call no.: Chinese 079.5957
OUR)

McVey, R. T. (1965). The rise of Indonesian communism. New York: Cornell University Press.
(Call no.: English 329.9598 MAC)

Partai Komunis Indonesia (PKI). (1961). Pemberontakan nasional pertama di Indonesia, 1926
[Zhe first nationalist uprising of Indonesia, 1926]. Djakarta: Jajasan Pembaruan.
(Not available in NLB holdings)

Shiraishi, T. (1990). An age in motion: Popular radicalism in Java, 1912—1926. Ithaca: Cornell
University Press. (Call no.: English 959.82 SHI)

Turnbull, C. M. (1995). Dateline Singapore: 150 years of The Straits Times. Singapore:
Singapore Press Holdings. (Call no.: RSING 0795957 TUR)

Yong, C. F. (1997). The origins of Malayan communism. Singapore: South Seas Society.
(Call no.: English 320.9595 YON)



